Agra: Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu Agra: Taj Mahal - Reisverslag uit Agra, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu

Agra: Taj Mahal

Door: Sanne & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Anouk

08 Januari 2013 | India, Agra

Hallo allemaal,

Heerlijk om jullie reacties te lezen en fijn om te horen dat wij onze ervaringen zo op papier krijgen dat jullie mee kunnen genieten. We zijn ondertussen alweer in het volgende plaatsje: Jaipur. Maar in dit blog willen we jullie graag nog even onze belevenissen in Agra geven.

Agra staat bekend om de Taj Mahal, één van de zeven wereldwonderen. We hebben een hotelletje geboekt, waarbij de Taj Mahal op loopafstand is. Normaal gesproken kun je vanaf het dakterras ook goed de Taj Mahal zien, maar de eerste dag was het zo mistig, dat we hem helaas niet konden zien. Woensdagmiddag na de lunch zijn we op zoek gegaan naar de Taj Mahal in het nog steeds mistige en koude Agra. Eerst moesten we vlakbij ons hotel een kaartje kopen. Bij de kaartverkoop verkopen ze kaartjes voor Indiërs en voor buitenlanders. Indiërs betalen 20 roepies en buitenlanders 750 roepies, een erg groot verschil! Rondom de Taj Mahal is een bezine- en dieselvrij gebied, dit is om het marmer van de Taj in ere te houden. Om deze reden rijden er alleen elektrische bussen, rickshaws en karretjes getrokken door paarden en kamelen. Wij zijn in een elektrisch busje gestapt en naar de Taj Mahal gebracht. Eerst wilden we het lopend doen, maar elke vijf meter kwam er weer een fietsrickshaw naast ons rijden om te vragen waar we heen gingen en dat hij ons dan wel even wilde brengen. Na de entree liepen we via de oostkant over een mooi plein de Taj binnen. Door de poort konden we al een stukje van de Taj Mahal zien. Na de poort konden we het immens grote gebouw mooi bekijken. Vanaf deze plek wordt de Taj Mahal vaak weergeven op foto’s, posters enz. En nu staan wij daar zelf. We konden hem ook van binnen bekijken en daarvoor moesten we hoesjes om onze schoenen heen doen. We zijn er volledig omheen en doorheen gelopen. Het is een adembenemend gebouw. Het was heel mistig, waardoor het leek of er achter de Taj Mahal, niets meer was, heel indrukwekkend. Door de tuinen zijn we teruggelopen en zagen we veel eekhoorns, papegaaien en andere vogels.’s Avonds hebben we in het restaurant van ons hotel Indisch gegeten. We kregen twee verschillende spinaziesausjes met rijst en Naan. Het was heel erg lekker!

Op het entreekaartje van de Taj Mahal hadden we gelezen dat je op dezelfde dag ook andere gebouwen kon zien. Daarom hebben we donderdag opnieuw een kaartje gekocht en zijn met een rickshaw naar het Agra fort gegaan. Achteraf bleek dat het alleen korting opleverde en moesten we alsnog entree betalen bij het Agra fort. Het fort is een enorm complex en ziet er prachtig uit van buiten. Van binnen daarentegen viel het een beetje tegen. Wij hebben wat tussen de ruïnes gelopen en door de tuinen gewandeld. In deze tuinen liepen heel veel eekhoorns, ze kwamen ook heel dichtbij en aten bij mensen uit de hand. Echter zijn ze zo tam dat als je ze geen eten geeft, zoals wij, ze je aanvallen. Dus wij moesten dit keer weer op de loop voor twee agressieve eekhoorns. Vanaf het fort kon je de Taj Mahal een beetje zien, echter was het weer heel mistig. Na het fort wilden we weer terug naar het hotel met de rickshaw. We hadden een rickshaw bestuurder en een jongetje mee. Deze jongen sprak goed Engels en wilde ons overal wel heen brengen. Ook wilde hij ons graag dingen laten zien, maar als wij dan nee zeiden, bleef hij doorvragen. Bij het uitstappen vroegen wij wat het kostte en hij zei betaal maar wat je wil. Nadat wij berekend hadden met de kosten wat hij van te voren had gezegd met wat fooi erbij, vond hij het toch te weinig. Na onze uitleg van zijn eigen kosten, ging hij toch akkoord. Na de lunch zijn we voor de tweede keer naar de Taj Mahal gegaan. Aangezien we het ticket toch al hadden gekocht. Ook voor de tweede keer hebben we onze ogen uitgekeken. En net als in voorgaande plaatsen, wil ook iedereen hier met ons op de foto. Ondanks dat er hier veel meer toeristen zijn, blijven wij toch interessant. Als je vervolgens vraagt of ze met onze camera een foto van ons tweeën wil maken, blijkt dat heel moeilijk te zien. Gelukkig kwamen we wel andere toeristen tegen die het wel voor elkaar kregen. Vanavond hebben we weer Indisch gegeten in het restaurant. We hadden voor 1 persoon een menu besteld. We kregen een groot bord met daarop in bakjes: rijst, groentes, yoghurtsaus, bonensaus en saus met paneer. Daarnaast kregen we nog een bakje met wat brood en papad. Hier hadden we met z’n tweeën meer dan genoeg aan.

Vrijdags stond er weer een dagje reizen op het programma. Om 9 uur zou er een taxi klaar staan om ons naar het treinstation te brengen. Voor die tijd wilden we graag nog ontbijten. Normaal gesproken zijn ze heel snel in het restaurant, behalve nu we op tijd stonden natuurlijk. Tegen 8.50 uur kregen we ons eten, snel hebben we de sandwiches opgegeten en onze koffers van boven gehaald. De taxi zette ons netjes voor het station af. Bij het bord met vertrektijden kwamen we er helaas achter dat onze trein al bijna drie uur vertraging had. Dat zou betekenen dat we nog minimaal vier uur moesten wachten op een ijskoud en vies station. Buiten kwam er een man na ons toe, die aanbood om ons met z’n taxi naar Jaipur te brengen. Dit zou zo’n vijf uur duren. Dit klonk direct als een heel verleidelijk aanbod, maar er moest natuurlijk wel geld voor neergelegd worden en de treinkaartjes hadden we immers al. Maar aangezien we allebei niet fit waren en het enorm koud was, hebben we besloten de taxi te nemen. We hebben nog wat kunnen onderhandelen over de prijs. En zo kwamen we tegen 15.00 uur aan in ons hotel. Hadden we wel op de trein gewacht, waren we waarschijnlijk net vertrokken om die tijd en waren we pas tegen middernacht aangekomen in het hotel. Wederom was het weer even zoeken met de taxi om het juiste hotel te vinden. Eenmaal gevonden bleek dat we een mooi hotelletje hadden uitgekozen. We hebben een ruime kamer, met warme douche in de badkamer. Om bij je kamer te komen loop je over meerdere binnenplaatsjes. Hier kwamen we direct al meerdere apen tegen. ’s Middags hebben we nog een wandelingetje gemaakt door de stad en hebben we wat gegeten in het restaurant vlakbij het hotel.
We zitten wat langer in Jaipur dan in de andere plaatsen.

Vrijdagochtend vliegen we door naar het zuiden, voor twee weekjes zon, zee en strand. Maar eerst staan hier in Jaipur nog meerdere uitjes op het programma, zo willen we onder andere naar een tijgerreservaat. In ons volgende blog zullen we vertellen over onze dagen in Jaipur.

• 08 Januari 2013 - 10:47

Danae:

Ik mocht van mama ook iets zeggen. We hebben jullie foto's gekeken en mama zei dat jullie boterhamzakjes om jullie schoenen hadden, dat vond ik heel grappig!

Wij waren in de dierentuin geweest met tijgers en olifanten en papa en mama zeiden dat bij Sanne en tante Anouk ook olifanten en tijgers zijn. Ik zei: "In het vliegtuig???" (Ik denk namelijk dat jullie al 9 weken rondjes aan het vliegen zijn....)

Komen jullie binnenkort weer bij oma Trijnie op de computer? Dan ga ik Sanne weer kietelen, hahaha.

Dikke kus,
    Danae

• 08 Januari 2013 - 10:50

Karin Breider:

He meiden!

Wat fantastisch dat jullie dit allemaal meemaken en kunnen zien! Onvergetelijke en leerzame ervaringen denk ik! En heel mooi om mee te beleven vanuit Nederland... Ben wel een beetje jaloers dat jullie de Taj Mahal in levende lijve mogen zien, wil ik ook ooit nog eens doen! Geniet van Jaipur en we lezen het wel weer!

Liefs, Karin

• 08 Januari 2013 - 11:06

Trijnie:

Fijn weer deze blog en mensen vragen me wel is er al een nieuwe?? Alhoewel je dingen al hebt gehoord staat er toch steeds weer even iets ini wat nieuw is .we hadden even geen internet contact dus sms , vandaag even , na ja lang ijgekletst , morgen nog de tijgers en dan nog 1dagje daat, inpakken en naar Goa.
    daar is wifi heb ik al gezien ,
    Daar vakantie vieren zon zee strand , en de 23e nog weer terug naar Bumbay , voor 3dagen .
    We zullen nog wel even weer wat verslag krijgen en dan de 26e zien we ons op Schiphol.
    Geniet ze nog even want in februari is het weer aan de bak stage , schooldag , verslagen enz, maar nog niet aan denken nu is het lang leve de lol .
    Groetjes van ons allen, liefs mam