Onze laatste belevenissen in Pune! - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu Onze laatste belevenissen in Pune! - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu

Onze laatste belevenissen in Pune!

Door: Sanne & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Anouk

27 December 2012 | India, Poona

Inmiddels zijn de kerstdagen weer achter de rug en is onze laatste dag in Pune aangebroken. Hoog tijd voor onze laatste blog uit Pune dus. We hebben de afgelopen twee weken weer van alles meegemaakt.

Zo waren wij zaterdag 15 december op weg naar Mamta. Halverwege bij de afvalbult, hingen enorme zwarte rookwolken. Gelukkig ging de rook net omhoog en hebben we er snel onderdoor kunnen lopen. Wel met iets voor onze neus en mond, want de lucht hier is zeker niet gezond!

Zondagochtend had Shilpa een nieuw klusje voor ons, we mochten helpen met het ordenen van de kasten. We hebben één kast gevuld met alle medicatie en hier een lijst met de vervaldata bij gemaakt. In een andere kast hebben we nieuwe kleding en verzorgingsartikelen gezet.
Zondagavond zijn we naar Mamta geweest om de verjaardag van één van de meisjes te vieren. Maar zoals velen misschien wel op facebook hebben gelezen, zijn wij zondagavond aangevallen door vier jongens op een scooter. Op de heenweg naar Mamta is Sanne geslagen met een drie meter lange stok. De jongens hebben ons waarschijnlijk opgewacht en op de terugweg hebben ze ons klemgereden. Ze kwamen met de scooter, zonder licht, recht op ons af en grepen Anouk met z’n vieren bij de arm. Vervolgens reden ze nog een paar keer schreeuwend langs ons. De derde keer dat ze langs kwamen hebben we geschreeuwd dat ze weg moesten gaan en dat wij anders de politie zouden bellen. Ze riepen sorry en zijn er vandoor gegaan. We zijn ons rot geschrokken, maar op een schram en blauwe plek na, zijn we er goed van afgekomen!

Maandag waren een aantal kinderen uitgenodigd om te komen dansen op een Engelstalige school. De kinderen werden mooi aangekleed en opgemaakt. Ze hadden oranje pakjes en mooie jurken aan en kregen roze oogschaduw op. Zelfs de jongens kregen oogschaduw. Toen wij op de school aankwamen werden we voorin de zaal op banken neergezet, terwijl de rest van de moeders op de grond zaten. Shilpa werd welkom geheten op het podium en er werd verteld dat wij vrijwilligers uit Nederland waren. Even later werden wij ook nog het podium op geroepen om ons welkom te heten en we hebben een roos gekregen. De kinderen hebben twee fantastische dansjes opgevoerd.
’s Avonds zijn we weer met z’n tweeën naar Mamta gelopen. We waren toch wel iets banger dan verwacht. Elke scooter die langs kwam, hielden we nauwlettend in de gaten. We waren blij toen we bij Mamta waren. Shilpa en de huismoeders waren helemaal verbaasd dat wij zelf naar Mamta gelopen waren. Op de terugweg is de ambulance achter ons aan gereden, zonder lichten en een stukje achter ons aan. Hierin zaten de chauffeur, een huismoeder en drie jongens. Er is niks gebeurd, dus de chauffeur heeft vastgesteld dat 19.20 uur een veilige tijd is om naar huis te lopen. De avond hierna hebben we het om een andere tijd geprobeerd.

Dinsdagavond waren we bij Shilpa thuis uitgenodigd voor thee, snacks en foto’s kijken. Shilpa liet ons foto’s zien van voor hun huwelijk en toen de kinderen nog klein waren. Het was een hele gezellige avond!

Woensdag hadden we een uitje voor onszelf gepland. De rickshaw zou ons om 10.30 uur op komen halen. Bij aankomst zat er een 18 jarig meisje in de rickshaw. Amar & Shilpa hebben met haar gepraat en ze bleek van huis te zijn weggelopen en de chauffeur had haar maar mee genomen naar Mamta. Bij Mamta kunnen ze helaas niets voor haar doen, maar ze hebben haar wel een adres gegeven van een ander weeshuis. Onderweg hebben we het meisje afgezet bij een andere rickshaw. Van de chauffeur kreeg ze 50 roepies mee en hoefde ze niet te betalen voor de rickshaw. Erg lief! Onze eerst stop was de Katraj Jain Temple. Na een steile weg omhoog kwamen we bij een gebouw aan, wat in de verste verte niet op een tempel leek. Het pad er naar toe was helemaal versierd met beelden van pauwen en olifanten. Na het volgen van dit pad, kwamen we toch uit bij een mooie tempel. Het was een prachtige tempel met allemaal gegraveerde muren en gouden beelden. We zijn hier door allerlei mensen gevraagd om op de foto te gaan, wel grappig! Na het maken van de foto’s, liepen wij weer richting de rickshaw. Buiten bleek er een bruiloftsparade aan te komen. Het was een parade met mooie wagens en harde muziek. Heel leuk om een keer van dichtbij gezien te hebben!
Na de parade wilden we nog een paar foto’s van de rickshaw maken. De chauffeur zag dat en liet ons achter het stuur zitten om een paar leuke foto’s te maken. Daarna zijn we verder gereden naar de volgende tempel, de Parvati tempel. Om deze tempel te bekijken moesten we eerst een hele lange steile trap oplopen. Onderweg zagen we eekhoorns, geitjes, zwijnen en honden. Eenmaal boven gekomen, lagen we volledig op apegapen. Maar het prachtige uitzicht over de stad maakte veel goed. De tempel en het gebied erom heen waren erg mooi en heerlijk rustig. Heel gek om zo’n rustig plekje te vinden in zo’n grote miljoenen stad. Op het middenplein van de tempel kwamen we een schoolklas tegen die allemaal foto’s van ons wilden maken. Ze stonden met meer dan 10 telefoons en camera’s voor ons om foto’s te maken.

Vrijdagochtend hebben we een meidenochtend gehad in het weeshuis. De meiden hebben elkaars nagels gelakt, we hebben met de barbies gespeeld en ze hebben ons haar gedaan. Erg gezellig, zo’n ochtend met de meiden onder elkaar!

Maandag 24 december waren de kinderen ’s s avonds uitgenodigd op een kerst fair. Tegen half 5 zijn we met de hele Mamta familie in de ambulance gestapt. Onderweg kwamen we op straat een olifant tegen, nog nooit eerder hebben wij zo’n beest gewoon “los” zien lopen. Bij de fair aangekomen, bleek het een grote kermis te zijn. Eerst kregen we allemaal een kerstmuts en mochten de kleintjes een ritje maken in de “koets” van de Kerstman. Vervolgens zijn we in verschillende attracties geweest en werd de avond afgesloten met een etentje. Op de kerstfair waren veel fotografen en de foto’s van de kerstfair stonden een dag later in de krant.

Dinsdag was het Kerst en dat hebben we gevierd met de Mamta familie. ’s Ochtends hebben we genoten van ons kerstontbijt (toast met chocopasta). Toch wel even wat anders dan suikerbrood, kerststol en gekookte eitjes.
’s Middags hebben we geregeld dat iedereen in het weeshuis aanwezig zou zijn voor onze “verrassing”. Twee weken geleden hebben onze ouders een actie opgezet om geld op te halen voor de Mamta Foundation. In totaal is er bijna 600 euro (42.000 roepies) opgehaald. We hebben de Mamta Foundation 30.000 roepies aangeboden en de rest van het bedrag verdeeld over Amar & Shilpa, de twee huismoeders en de chauffeur. Iedereen was blij verrast! Iedereen die gedoneerd heeft heel erg bedankt namens ons en de gehele Mamta familie. Als het goed is krijgen wij nog bericht wat ze met het geld hebben gedaan!
Van Amar en Shilpa hebben wij ook een kerstcadeautje gekregen, een beeldje van Lord Ganesha. Dit beeldje gaat ons geluk brengen in onze opleiding en verdere leven. Zij wilden ons bedanken voor onze inzet en gaven aan dat wij altijd welkom zijn in de toekomst en dat we onderdeel zijn geworden van de Mamta familie. Hierna hebben we met z’n allen gedanst. En ’s avonds waren we uitgenodigd voor het kerstdiner. Het diner bestond uit rijst met kip en salade. In tegenstelling tot Nederland vieren ze hier in India maar één dag Kerst, maar het was een Kerstfeest om nooit te vergeten!

Verder hebben we de afgelopen weken ons project afgerond. We hebben met alle kinderen de Engelse les afgerond en wat Engelse spelletjes gespeeld. Daarnaast hebben we ook een presentatie gegeven over de verschillen tussen Nederland en India. De kinderen vonden het erg leuk en waren onder andere verrast over de manier waarop ons verkeer geregeld is en hoe ons afval wordt opgehaald. Hoe een Nederlandse boerderij eruit ziet en hoe laat en wat wij eten, vonden ze ook erg grappig.

Vanavond zullen we voor de laatste keer naar het weeshuis gaan. We zullen afscheid nemen van de kinderen. Heel raar idee om na twee maanden iedere dag in het weeshuis te zijn geweest, afscheid te moeten nemen.
Vannacht worden we door Amar & Shilpa naar het vliegveld gebracht. Morgen rond 12.00 uur komen we aan in Varanasi, de eerste plek van onze rondreis. We gaan hier onder andere een boottocht over de Ganges maken! Verder zijn we heel benieuwd wat we komende maanden allemaal gaan zien en beleven. We weten niet precies waar een wanneer we internet hebben, maar we proberen jullie natuurlijk op de hoogte te houden!

Alvast een fijne jaarwisseling!
Liefs vanuit Pune,

Sanne & Anouk

• 27 December 2012 - 14:38

Janine:

hey hallo daar.
    fijn om te lezen dat jullie het naar jullie zin hebben gehad. nu deel twee nog. hopen dat jullie daar net zo veel plezier hebben. doen jullie wel voorzichtig in dat rare maar toch mooie land. voor jullie verder ook een goed uiteinde en nog beter begin en dan beginnen we met aftellen dat jullie weer thuiskomen.
    liefs en xx van ons

• 27 December 2012 - 16:22

Trijnie:

Zo laatste dag in Pune en we zijn weer helemaal bij met de belevenissen, vandaag het afscheid en vannacht half4 ,onze tijd , half 11 naar het vliegveld, Amar en Silpha gaan mee, heel erg lief, En morgen middag 12uur, hier half 8 ,smorgens zijn jullie in Varanasi aan de Ganges, en daar gaat het 2013 worden .
    We zullen de belevenissen weer lezen en misschien zien met een foto.
    Alhoewe lwe dagelijks even kletsen is het ook weer leuk om alles even weer op papier te zien, veel plezier, en allerlei belevenissen gewenst en laat ons maar weer meegenieten, liefs mams

• 27 December 2012 - 19:42

Wim En Hetty:

Dag Anouk en Sanne,

Na zoveel weken even een korte reactie van ons.
    Ontzettend leuk om jullie ervaringen te lezen. heel bijzonder allemaal.
    Het komt ons wel een beetje bekend voor. een nichtje en Erwin hebben ook in India rondgereisd.
    Ook zij hadden bijzondere verhalen.
    Op dit moment is er een tv serie van Brandt Corstius: Van Mumbai naar Bangalore. Deze serie geeft ook een goed beeld van India.
    We hopen, dat jullie een fantastische voortzetting hebben van jullie reis. Pas op jezelf en alvast een goede jaarwisseling.

Groetjes, Wim en Hetty

• 28 December 2012 - 11:57

Simone Wiebing:

Het is vast vervelend om de kinderen achter te laten. Maar ik hoop dat jullie intens genieten van jullie rondreis. Maak maar heel veel foto's en koop veel souvenirs en als je te veel hebt gekocht verstuur je het per post. Kijk om je heen. Mooie kleuren, vreemde geurtjes, prachtige mensen en aparte beesten. Allemaal geweldig. Geniet ervan.
    Liefs van ons allemaal,Simone