De bedwants en onze andere belevenissen! - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu De bedwants en onze andere belevenissen! - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu

De bedwants en onze andere belevenissen!

Door: Sanne & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Anouk

19 November 2012 | India, Poona

Ondertussen zijn wij weer een week verder na ons laatste blog. Het Diwali feest is inmiddels afgelopen en de eerste stappen van het project zijn gezet. Eerst even terug naar wat wij deze week meegemaakt hebben.

Als wij naar het weeshuis lopen, zo’n 5 minuten lopen, komen we langs 3 winkeltjes. Ook zit er op de hoek van de straat een soort eettentje die ’s avonds afgebroken wordt. Hier wilden wij maandag tussen de middag wat brood kopen. Maar met hun gebrekkige Engels begrepen ze dat niet helemaal. We werden op 2 plastic stoelen neergezet en kregen een bord vol met eten, wat we mochten proberen. De rekening was omgerekend 23 eurocent. ’s Avonds zijn wij in het weeshuis uitgenodigd om het Diwalifeest bij te wonen. Als cadeau hebben we van Silpha allebei een originele Indiase jurk gekregen. We waren om 17.00 uur uitgenodigd om bij het weeshuis te komen. In die tijd hebben ze het altaar opgebouwd en de kinderen hebben zich allemaal weer omgekleed in nieuwe kleding. Ook hebben ze het altaar geëerd en vervolgens weer vuurwerk afgestoken. Om 21.30 uur gingen we dan eindelijk eten. Tot die tijd hebben wij alleen op een stoel of bed gezeten, met enorme honger. Aangezien wij het feest ook niet helemaal begrijpen, komt het over als één grote poppenkast. Het vuurwerk was wel weer mooi om te zien. Bij aankomst thuis ging het vuurwerk nog tot in de late uurtjes door en dat gaat met aardig hardere knallen dan in Nederland, we hebben het idee dat de hele stad opgeblazen wordt.

Woensdags hebben wij van Amar de dossiers van de kinderen gekregen. Dit zijn heftige verhalen om te lezen. Een voorbeeld een meisje van 4 jaar oud is door haar moeder op het station alleen achtergelaten en via de politie is zij bij het weeshuis terecht gekomen.

Donderdag was de laatste dag van Diwali. Net als voorgaande dagen betekende dit dat er veel mensen langskwamen met cadeautjes. ’s Avonds toen we weer in het weeshuis kwamen werd er een verjaardag gevierd. Ook dit was weer een hele beleving. Het jongetje, niet uit het weeshuis, werd op een stoel gezet naast een stoel waar een schilderij van een man opkwam. Zijn familie ging om de beurt met een schaal met een kaarsje voor de jongen zijn hoofd langs. En ook kreeg hij een stip op zijn hoofd en rijst over zijn hoofd gestrooid. Hij heeft samen met zijn ouders de taart aangesneden. Iedereen kreeg een schaaltje met een klein stukje taart, wat chipjes, zoete nootjes en een chocolaatje.
Hierna hebben we met Silpha gekletst, we hebben wat meer over hun cultuur geleerd en over de ervaring met andere vrijwilligers. Ook hoorden we dat wij al in meerdere kranten staan met foto’s erbij. En een dokter die wij eerder deze dagen ontmoet hebben, had ons uitgenodigd voor een lunch. Amar en Silpha vonden dit niet kunnen, zelf konden ze niet mee, dus hebben ze gezegd dat wij niet lekker waren.

Vrijdag was het weer tijd voor onze wekelijkse boodschappen in de Big Bazaar. De chauffeur heeft ons heen en weer gebracht naar de winkel. Op de heenweg zijn wij langs zijn huisje geweest. Dit is gemaakt van golfplaten en doeken. Hij wilde ons graag zijn 3 maanden oude baby laten zien. Door het raampje van de ambulance werd ons het baby’tje aangegeven. Heel lief en klein, en opvallend een hele lichte huidskleur. ’s Avonds hebben we eindelijk het mysterie van de rode bultjes op Anouk haar armen en handen opgelost. Anouk zat al meerdere dagen onder de bultjes, die veranderen in blaasjes. Het had een fel rode kleur, huid eromheen was dik en warm. Met wat gegoogle hier en in Nederland kwamen we erachter: bedwants. We vonden meerdere nestjes in Anouk haar kussen en 2 beestjes in huis. De volgende ochtend hebben we direct Amar bericht. Silpha is langs geweest met een jongen uit het weeshuis om de beestjes te bestrijden. Alle matrassen, dekens, bank en kiertjes zijn gespoten met een heftig middel. Af en toe vinden we nog 1 beestje. Maar voor als er meer terugkomen hebben we het verdelgingsmiddel hier nog staan.

Zaterdag was de verjaardag van Amar, ’s avonds wilden we op verjaardag komen, we hadden een klein presentje bij ons. En hierna wilden we eindelijk beginnen met het project. Dit werd tot nu toe steeds uitgesteld omdat het Diwali was. Bij aankomst in het weeshuis werd ons verteld dat er een minister, van deze streek, was deze middag overleden. Daardoor zijn alle winkels gesloten, veel politie op de weg en veel rellen. Amar en Silpha hebben ons thuis gebracht en gezegd dat wij binnen moesten blijven. Wij wonen in een buitenwijk en hebben gelukkig niets meegekregen van de rellen.

Zondag hebben we dan toch eindelijk een begin gemaakt met het project. We gaan ons richten op de administratie, zoals medische dossiers beter uitwerken en aanvullen. Ook gaan we meerdere kinderen interviewen, te beginnen met de oudsten, die het beste Engels kunnen. Zo proberen we in kaart te krijgen voor Silpha, wat bijvoorbeeld hun hobby’s zijn, wat ze van school vinden en wat ze van het weeshuis vinden. Daarnaast maken we een presentatie over de verschillen tussen India en Nederland.

Vandaag stond een uitje gepland naar de boerderij van de ouders van één van de huismoeders. Gevraagd was of wij om half 9 aanwezig wilden zijn, wij hebben tot 10 uur gewacht voordat we vertrokken. Over het algemeen staan onze dagen hier in het teken van wachten. Indiërs zijn niet echt mensen van de tijd en gemaakte afspraken. Uiteindelijk zijn wij met alle kinderen in de ambulance door de bergen naar de boerderij gereden, ongeveer een uur rijden. Wat een verschil zo’n Indische boerderij met wat wij in Nederland gewend zijn. Op de boerderij stonden meerdere koeien vast en er was een soort boomgaard. De kinderen hebben hierna lekker buiten kunnen spelen. Tegen 14.00 uur hebben we geluncht, kip met chapati, erg lekker!! Dit gebeurde in de voorkamer, een donkere kamer met een hard bed als meubilair, maar wel weer een tv. Tegen half zes zijn wij weer in de ambulance gestapt, direct vielen alle kinderen in slaap. Bij de benen hadden wij drie kinderen liggen, op schoot lag iemand te slapen en tegen de armen aan ook. Door het gebergte heen, was het een kunst om alle kinderen tegen te houden en te zorgen dat ze niet van de bank vielen.
Dit was een zeer geslaagde dag, heerlijk om te zien dat de kinderen zorgeloos buiten kunnen spelen. Ze hadden hier alle ruimte om te doen en laten waar ze zin in hadden: slagbal spelen, touwtje springen en spelletjes met de voetbal! Wij vermaken ons hier nog prima en vinden het fijn om jullie reacties te lezen! Tot het volgende blog, waar onder andere geschreven gaat worden over de trip die voor het weekend gepland staat: 1 of 2 dagen naar het strand met alle kinderen!

• 19 November 2012 - 17:47

Trijnie:

Zo het verslag weer bijgewerkt, via fb, msn en skype natuurlijk helemaal bijgepraat.
    Maar toch ook even leuk om te lezen, bv eten voor 23cent is me dan weer even ontgaan, wel wist ik nog van een zak bonen voor 10 of 11 cent,
    De kids deze week nog vakantie en het weekend 1 of 2 dagen naar het strand , lekker nog die temperatuur zo rond de 28 graden wat ik dan lees.
    En hier dan vanmorgen -1 , br
    Gelukkig de bijtgrage beestjes verjaagd .
    Donderdag komt nr 3 laura aan en is het even wat krapper wonen .
    Wat ik al hoorde dat ze pepernooten mee zou brengen, lekker , wie weet zijn er voor de kids ook nog om te proeven.
    Nou nu een bezigheid overdag, en ja heel anders dan hier met afspraken anderhalf , 2 uur later is hel normaal, ja wachten wordt wel geleerd zo.
    Nou tot het volgend verhaaltje hier en ik klets wel bij op andere manieren.

• 19 November 2012 - 21:16

Klaas:

He meiden,

Leuk om de foto's te zien. Als ik het zo bekijk leven wij toch wel in een enorme rijkdom. Het valt me inderdaad op dat het wel een verschrikkelijke puinhoop is langs de weg. Ik ben ook blij dat jullie je wantsen een beetje de baas zijn. Doe wel voorzichtig met het verdelgingsmiddel want als het zoiets is als DDT dan is het erg giftig. Zo en nu hier. Het was leuk vanavond om met jullie te skypen. geeft weer een goed gevoel om jullie gezond en wel te zien zitten. Jan heeft er even voor gezorgd dat we patat kregen bij de spruitjes omdat hij Janine aan de praat hield en ze daardoor zwarte aardappels had hihi. Afgelopen zaterdag hebben we de oude man weer bij de vriezerbrug weggehaald. en het was koud en als ik zeg koud dan bedoel ik koud. Heb de hele avond nodig gehad om weer warm te worden. aanstaande zaterdag gaan we sinterklaas op halen in Yde maar dan heb ik gelukkig een lange rode jas aan en een warme puntige muts met een kruis erop. ook de baard is wel warm. 1 december geeft marissa haar feestje maar ik ga er van uit dat je niet komt. Jammer dat je geen postadres hebt anders kunnen we nog eens een keer iets op sturen. Nou groetjes daar en we skypen Mailen bloggen facebooken smsen faxen whattsappen wel weer. Groeten daar en denk om elkaar.

Klaas

• 20 November 2012 - 11:37

Martha Koekoek:

Lieve Sanne en Anouk, wat kunnen jullie toch leuk schrijven over jullie belevenissen. Afgezien van de lelijke beestjes lijkt het tot nu toe wel een pretpakket! Goed dat Klaas jullie heeft gewaarschuwd voor DTT. Boerenafkomst he! Ik heb er ook even aan gedacht. In ieder geval het heeft geholpen. Deze week moet ik sinterklaas inkopen doen. Ik had jullie graag een chocolade letter willen sturen maar helaas geen postadres.
    Veel liefs Oma

• 20 November 2012 - 15:58

Aleida Schreuder:

beste Anouk en Sanne.
    wat een geweldig reisverslag. Ik zie ook wel dat jullie diep onder de indruk zijn van alles wat jullie daar in India tegen komen. dat is ook niet mis.
    Ik bewonder jullie moed om je zo voor de Mamta kinderen in te zetten.
    Ik zal jullie link van waarbenjij op de facebook pagina van onze stichting zetten.
    heb je nog foto's van Diwali?Mooi feest , toch.
    Nog bedankt dat jullie de moeite hebben genomen alle kadootjes mee te nemen en ze aan de kids te geven!
    Groetjes en succes, Aleida. ooknamens Henk Rutgers, Eline en Dominic

• 21 November 2012 - 19:13

Marissje:

Helleuj ladies!!

Wat weer een toestand bij jullie met de bedbeestjes en de rellen daar! Ik zeg wel eens voor de gein (komt uit Pippi Langkous geloof ik :-P) 'Pas op voor de bedbeestjes!' Maar van die beesten wordt je dus echt niet happy! Gelukkig dat jullie de nestjes hebben kunnen vinden.

Sannie bedankt voor je berichtje op Facebook. Heb twee weken geleden gehoord dat ze iemand zochten en heb vorige week soll.gesprekken gehad. Maandag heb ik gehoord dat ik 2 januari om 09.00 uur mag beginnen bij Start, Spannund! ;-)

Ik heb jullie inderdaad maar geen uitnodiging gestuurd voor mijn verjaardag ( zie Klaas), want ja die afstand is niet overbrugbaar (is dit een woord?) voor een avondje. Maaarrr we houden jullie wel even op de hoogte hoe het was (misschien wel met wat beeldmateriaal). Dames veel plezier en tot de volgende blog!

Xies Maris en HJ.

• 24 November 2012 - 18:37

Lammie Uit Assen ( Vriendin Van Clara ):

Hoi Anouk en vriendin Sanne natuurlijk.

Ik volg jullie op de voet , het is zoooo leuk om de belevenissen te lezen, ik ben al een beetje op de hoogte van het leven in India omdat ik een Ned vriend heb die in India werkt als piloot en die houdt mij ook altijd op de hoogte van wat er zich allemaal afspeeld in dat mega grote overbevolkte land.
    Als jullie nog een inlandse vlucht gaan maken dan is de kans groot dat je hem treft als gezagvoeder want hij doet de binnenlandse vluchten en werkt bij Jet Airways ,dus ,zie je een man met grijs haar dan doe hem de groeten maar van mij . hahaha gekheid natuurlijk ,zal wel heel toevallig zijn he?
    Nou dames ik wens jullie nog heel veel plezier en genieten maar van alles wat op je weg komt . ik ga je volgen ,zo wie zo.
    Vriendelijke groetjes van Lammy.