Magic Pune Tour en World Aids Day - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu Magic Pune Tour en World Aids Day - Reisverslag uit Poona, India van Sanne & Anouk - WaarBenJij.nu

Magic Pune Tour en World Aids Day

Door: Sanne & Anouk

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Anouk

02 December 2012 | India, Poona

Hee Allemaal,

Ondertussen zijn wij alweer vier weken in Pune. Dat betekent dat we ook al op de helft van ons project zijn.

Allereerst zullen wij dan ook iets over ons project vertellen. Zoals wij al eerder aangegeven hebben, zijn we met de dossiers en medicijnlijsten van de kinderen aan de slag geweest. Dit project hebben we grotendeels afgesloten. Vanaf nu zullen we de dossiers na ziekenhuisbezoeken verder bijhouden. Daarnaast hebben we bij alle kinderen een vragenlijst afgenomen met vragen zoals: “Wat is je lievelingsfruit?” en “Vind je Mamta leuk en waarom?”. De kinderen waren erg enthousiast en zaten in een grote kring om ons heen. De vragen stelden wij natuurlijk in het Engels, dus de oudere kinderen moesten voor de kleintjes vertalen. Dit was meteen een goede oefening voor het Engels. Ook zijn we bezig met het maken van een presentatie over de verschillen tussen Nederland en India, denk hierbij aan het verkeer, eten en het weer.
De laatste tijd spelen we ook vaak een spelletje met de jongens, zoals een soort monopoly dat niet altijd geheel volgens de regels verloopt.
Vanavond zullen wij met Shilpa overleggen wat we de komende tijd zullen gaan doen in het weeshuis.

Verder hebben we de afgelopen week weer veel gedaan en daarom zullen we onze belevenissen weer met jullie delen.
Afgelopen donderdag zijn we met de rickshaw de binnenstad van Pune ingegaan. We hebben hier samen met een gids een twee uur durende tour door de stad gemaakt. De gids was een oudere vrouw die vloeiend Engels en Duits sprak. De tour begon bij Shaniwar wada. Dit is een vesting waarin de heersers van Pune vroeger gehuisvest waren. Toen we weer buiten kwamen werden we ongevraagd op de foto gezet. Wij zagen dat en begonnen te lachen, met als gevolg dat de mannen één voor één met ons op de foto wilden.
Vervolgens zijn we samen met de gids de stad doorgelopen. Het is hier veel drukker en chaotischer dan bij ons in de buitenwijk. We zijn eerst naar een tempel gelopen. Deze tempel hebben we ook van binnen mogen bekijken. Daarna hebben we de tour door de stad vervolgd, waarin we veel mooie gebouwen gezien hebben. Ook zijn we over een bloemenmarkt gelopen, met veel kleurrijke bloemen te koop. We zijn geëindigd bij een overdekte markt. Hier lag te kust en te keur aan fruit, groente, aardappels en bananenbladeren. Wel lag bij veel standjes hetzelfde te koop. Na afloop van de tour heeft de gids een rickshaw voor ons geregeld en daarmee zijn we richting de bioscoop gegaan. Hier hebben we de laatste Twilight film gekeken. De bioscoop zag er net zo uit als in Nederland en we hebben twee uur lang op heerlijke stoelen gezeten. Bij de toiletten hingen grote spiegels, dus voor het eerst sinds het vertrek van Schiphol, hebben we onszelf weer in het geheel kunnen zien. Gelukkig hebben we op de markt eindelijk een spiegel kunnen vinden. Na de film hebben we bij de Spar boodschappen gedaan. Hier hadden ze zelfs een verse vleesafdeling! Bepakt en bezakt met de boodschappen hebben we weer een rickshaw genomen richting het Hard Rock Café. Net als voorgaande keren vandaag, kon de rickshaw het niet in één keer vinden. Na wat gezoek zijn we uiteindelijk op de plek van bestemming gekomen. Hier hebben we om half vier lekker geluncht/gedineerd. Een lekker bord vol met een broodje kip en patat. Daarna stond de rickshaw weer klaar en zijn wij weer naar huis gegaan. Tegen 18.00 uur waren we weer in huis. We hebben genoten van een heerlijke dag, leuk om de binnenstad van Pune ook gezien te hebben.

Gisteren (1 december) was het World Aids Day. De plaatselijke Make a Wish organisatie had voor alle kinderen een cadeau gekocht. Deze mensen waar heel erg geïnteresseerd in ons. Ze wilden graag weten waar wij vandaan kwamen, waarom we hier waren en wat onze ervaringen tot nu toe zijn. Het Taj Blue Diamond Hotel, een 5 sterren hotel, heeft de kinderen een lunch aangeboden. Nadat de Make a Wish organisatie vertrokken was, zijn alle kinderen in hun netste kleren in de ambulance gestapt. Met de volledig Mamta familie werden wij welkom geheten in het prachtige hotel. Om voor de gastvrijheid te bedanken hebben de kinderen meerdere dansjes opgevoerd. En vervolgens konden we beginnen aan de lunch. Het was een lopend buffet met rijst, chapati en meerdere sausjes. Als nagerecht kwamen ze langs met een soort marsepein en chocolademouse. De kinderen kregen allemaal nog een schoudertas van Angry Birds met daarin wat kleine cadeautjes. De kinderen hebben een fantastische dag gehad.

Tot slot willen wij jullie nog iets vertellen over de manier waarop de kinderen met elkaar en met dieren omgaan. Zoals Bas, Marlous & Danae al aangaven in een reactie op onze vorige blog, gaat het er in India soms raar aan toe. Zulke taferelen als zij beschreven, hebben wij hier gelukkig niet meegemaakt. Wel slaan de kinderen hier erg veel. Er hoeft maar iets kleins te gebeuren of de kinderen geven elkaar een stomp of prikken elkaar in de ogen. Er is ook geen enkele volwassene die hier iets van zegt, aangezien zij de kinderen zelf ook met regelmaat een stomp geven. Daarnaast hebben ze in het weeshuis twee katten, die ook niet altijd leuk behandeld worden. De katten worden eveneens gestompt of er wordt met ze gegooid. Eén van de katten is nog een kitten en slaapt in een klein mandje. Dit mandje wordt regelmatig in de rondte geslingerd met de miauwende kat er nog in.
Naast al deze agressiviteit zijn de mensen hier in India ook niet zo van het houden aan gemaakte afspraken. Je moet bij iedere afspraak sowieso al rekening houden met de ‘Indian time’. Ze komen gerust een half uur of uur te laat. Daarnaast had de chauffeur van Mamta een week vakantie. De chauffeur zou afgelopen donderdag weer aan het werk gaan, maar hij is niet op komen dagen en was niet te bereiken. Hierdoor kunnen de kinderen niet naar school en voor controles naar het ziekenhuis. Hopelijk is hij na het weekend weer terug, zodat de kinderen dan weer naar school en het ziekenhuis toe kunnen.

Eerst weer groetjes vanuit Pune. En we wensen jullie allemaal een hele fijne Sinterklaas. Ons klasgenootje Laura heeft een hele zak met strooigoed uit Nederland meegenomen, dus wij vieren het hier ook nog een klein beetje.

• 02 December 2012 - 12:41

Trijnie :

Wat weer een leuk verslag, hoewel ik als bij voorgaande keren het meeste al wist aangezen we dagelijks meerdere keren fben en skypen is het leuk om het even weer na te lezen
    Jullie toch een beetje sinterklaas door het meegenomene van Laura, toch aardig aangezien sinterklaas voor haar ook apart moet zijn daar ze geen Nederlandse is, maar al een paar jaar in ons land is, ook voor haar een feestje.
    Jullie missen wat verjaardagen en feestdagen en wij worden soms verrast op deze dagen gisteren pap heel attent een hele bijzondere fles wijn met jullie foto en bedankje voor iets wat hij voor jullie had gedaan, Danae en ik verrast op onze verjaardag, heel lief allemaal.
    Gelukkig hebben jullie het erg leuk en door dat we elkaar zovaak zien en spreken is het gemis een beeje gemakkelijker, meer dan een derde al weer voorbij.
    Nou zie weer uit naar het volgend verslag en foto,s , en wij gaan door met ons normaal contact,
    Veel plezier verder ,greetz liefs mij

• 02 December 2012 - 19:06

Jennie Van Der Kaap:

Hallo Anouk(en Sanne).
    Ik lees jullie reisverslag regelmatig, erg leuk.
    Anouk ik ben er vroeg bij maar wil je vast feliciteren met je moeders verjaardag
    morgen.Ik lees dat ze jullie vandaag al een berichtje heeft gestuurd.
    Ze missen jullie thuis,komt me bekend voor want onze dochter heeft 6 mnd in Zuid-Afrika gezeten.
    Geniet samen nog van jullie tijd daar.
    gr.Jennie van der Kaap.

• 02 December 2012 - 21:15

Johan En Ans:

Hallo dames in het verre India, opnieuw lezen we jullie verslag met volle interesse. Steeds weer lezen we met verbazing hoe het er daar aan toe gaat , maar belangrijker natuurlijk dat jullie het goed naar de zin hebben en steeds weer worden verrast met leuke uitstapjes etc.
    Vanmiddag zijn we met de oma van Anouk naar haar vader en moeder geweest om alvast de verjaardag van haar moeder te vieren. Ook Marlous , Bas en Danae waren er en gezamenlijk hebben we genoten van alle lekkernijen die ons werden voorgezet.
    Wij wensen jullie nog een heel fijne tijd. Groetjes, Johan en Ans

• 03 December 2012 - 19:56

Marjan:

Ha dames! 't Is maar dat jullie het weten: ik heb vandaag de eerste sneeuw van het jaar gezien. En het is hier ook koud. Zou de goede Sint wel komen....?
    Geniet van India!
    liefs,
    Marjan

• 05 December 2012 - 16:24

Simone Wiebing:

Hallo daar,
    Ik vind jullie geweldig. In gedachten zijn we regelmatig even bij jullie. En inderdaad hebben we vandaag wat sneeuw en zal de Sint dus moeten uitkijken op de daken.
    Succes dames en vooral veel plezier.Ik snap dat het soms ook niet altijd makkelijk zal zijn.
    Liefs van ons en een dikke knuffel,
    Simone

• 09 December 2012 - 16:59

Oma:

hallo lieve meiden,
    Vol belangstelling weer jullie belevenissen gelezen.Fijn dat jullie ook nu veel aan jullie project kunnen doen. Ik ben al weer een paar dagen thuis na mijn uitje naar Frankrijk. Tante Annie is heel dapper na haar knieoperatie maar ze had nog veel pijn. Paracetamol was niet voldoende. Heel hartelijk bedankt voor de leuke verrassing die helaas één dag na Sinterklaas binnenkwam. Maar ik heb het getoond aan iedereen bij de chinees toen de hele fam. daar was ter ere van de 100ste geboortedag van opa H.Koekoek.Maar we hebben het niet uitgedeeld! De sneeuw is weer verdwenen.Nu komen de drukke dagen voor kerst met alle concerten, kerstbakjes maken etc. Veel liefs en houd je taai. Oma